Respect

R E S P E C T van ROET (de uitvoerende organisatie)

Vandaag begeleid ik een RESPECT-project met de tweede klas van het atheneum van het Mendelcollege in Haarlem. Als de leerlingen het lokaal binnenkomen, doen ze hun jas uit en zien ze hun namen op het bord staan. De leerlingen mogen meteen bij hun eigen naam, bij het woord ‘respect’, het eerste woord dat in ze opkomt opschrijven. Woorden als peace, inlevingsvermogen, luisteren, respecteren worden genoteerd. Daarna leggen ze één voor één kort uit waarom ze dit woord bij hun naam hebben gezet. Vreedzaam samenleven, gelijkwaardigheid en saamhorigheid zijn termen die alle leerlingen noemen en waar ze een beeld bij hebben.

Na deze korte introductie start aansluitend een theater-dansvoorstelling voor alle tweede klassen. Het thema ‘respect’ komt in korte sketches aan bod met voorbeelden uit de praktijk van een scholier, afgewisseld met heftige, actuele nieuwsberichten. Op de achtergrond is een levensgroot scherm met een iedere keer een foto van de omgeving waar het plaatsvindt. Het gebruik van sociale media speelt een sleutelrol in diverse situaties waarin de pubers (acteurs) elkaar bedreigen, voor gek zetten, uitschelden. De voorstelling spreekt de leerlingen aan, zo blijkt.

Na de voorstelling volgt een korte respectquiz waarbij de leerlingen met stemkastjes kunnen stemmen op verschillende stellingen. De groep scoort het beste op respectvol omgaan met elkaar. Grappig! Dat was in de klas ook te merken…..

Als afronding maakt ieder tweetal een A3-vel vol met plaatjes en woorden over respect die een steen voorstelt. Al deze stenen worden als een hele muur in de gang gepresenteerd van alle tweedeklassers samen. Ook is er nog een nagesprek dat in de klas gehouden wordt. Hieruit blijkt dat de leerlingen het een leuke voorstelling vonden, maar wel een ‘beetje apart’. We doen kort het ‘over de lijn’ spel waarbij het lokaal in een NEE en een JA gedeelte wordt verdeeld. De grootste verrassing voor mij is dat de alle leerlingen unaniem bij JA gaan staan als de stelling is: ‘ik praat nooit door de uitleg van de docent heen’. Respect!

 

 

Over de blogger

John Doe

Maud Philippen

Mendel College Interconfessionele Scholengemeenschap Voor Mavo Havo Vwo
Mijn naam is Maud Philippen (1970) en ik werk sinds 2002 als docent bij het Mendelcollege in Haarlem. Ik geef beeldende vakken op het tweetalig vwo (Engels) en Kunst &Design op de m…

Plaats een reactie

Andere blogposts

Pagina delen